BREL HOME viert twaalf en een half jaar motorisering
Wie vandaag denkt aan accumotoren, denkt vooral aan het merk BREL HOME. In de historie van motorisering in onze branche is er geen motor zo snel gemeengoed geworden als de accumotor. Het feit dat de meeste screens en rolluiken de fabrieken verlaten met een accumotor met zonnepaneel hebben we te danken aan twee pioniers, namelijk Reinoud Arts en Erik Budding van BREL HOME. Met een stevige achtergrond in accumotoren voor raamdecoratie zagen beide mannen -allebei met roots in de buitenzonwering- brood in het introduceren van accumotoren voor buitentoepassingen. De ontwikkeling daarvan was een uitdaging, maar BREL slaagde erin de techniek betrouwbaar te maken en te introduceren. BREL HOME viert nu haar 12,5 jarig jubileum, reden voor ZONWERING MAGAZINE om samen met hen in de historie te duiken.
Twaalf en een half jaar geleden was Reinoud Arts nog eigenaar en directeur van zonweringsbedrijf AZON en zwaaide Erik Budding de scepter als deeleigenaar over een onderdelen groothandel. Toen Arts het plan opperde om voor AZON zelf motoren in China te gaan inkopen, wekte dat de interesse van Budding. Hij zag mogelijkheden voor de groothandel. Budding herinnert zich dat Arts gewapend met magneet en zakmes de beurs in China afstruinde en aangeboden motoren aan een grondig onderzoek onderwierp. “Met zijn zakmes schroefde hij in de stand motoren open, om de onderdelen te inspecteren. Zeggen dat er roestvrijstaal was toegepast in de motor was niet voldoende, met een magneet testte hij dat zelf wel even. Zo is Reinoud overtuigd geraakt van de kwaliteit van één van de producenten, die nog steeds onze toeleverancier is. De doorslaggevende factor voor hem was destijds dat deze producent West-Europese microswitches gebruikte voor de eindafstelling.”
Arts importeerde de motoren eerst voor eigen gebruik. Budding was overtuigd van de kwaliteit en zo kwam er een samenwerkingsverband: AZON bediende haar eigen klanten met deze motoren, Budding deed via de groothandel de exclusieve verdeling voor de Benelux.
Ongetwijfeld zijn er mensen die zich weleens hebben afgevraagd waar de naam ‘BREL’ vandaan komt. Arts wil het ons wel verklappen: “Het is een naam die is samengesteld uit de voornamen van mijn kinderen, Bram en Eline.” In het eerste jaar voerde BREL vier-aderige motoren in de sterkte 20 Nm en 40 Nm. Daarmee kon een groot deel van de behoefte in screens, rolluiken en knikarmschermen worden afgedekt. Budding: “Al in het tweede jaar van onze samenwerking introduceerden we de BREL radiomotoren, dat was omstreeks 2005. Eveneens in de treksterktes 20 Nm en 40 Nm.”
In 2007 vertrok Budding bij de voornoemde groothandel en omstreeks die tijd verkocht Arts zijn bedrijf AZON. “We zijn tot 2010 ieder onze eigen weg gegaan. Toen kwam het moment waarop we besloten om toch weer intensief met motoren aan de slag te gaan en definitief de krachten te bundelen. BREL Nederland BV werd opgericht en we begonnen echt weer op nul. Het was enorm hard werken in de opstartfase (en nog steeds trouwens), maar met plezier. We wisten dat we een goed product hadden en besloten om een breder programma te gaan aanbieden”, resumeert Budding. Zoals het elke succesvolle startup betaamt, werd de start gemaakt vanuit de garage. Arts: “Dat was een dubbele garage, waarin we onze voorraad opsloegen. Omdat die ruimte al snel te krap was, verhuisden we naar een lege varkensstal. Niet chique misschien, maar wel met de broodnodige ruimte.”
Op zoek naar een grotere, representatieve ruimte kwam BREL terecht bij het huidige pand in Doetinchem. Eerst vestigde het bedrijf zich in het kleine deel, later werd er meer ruimte betrokken. Vandaag beschikt BREL HOME op dezelfde locatie over kantoren, werkruimtes, een showroom en zo’n 1.200 m2 magazijn.
In 2013 introduceerde BREL HOME de eerste accumotor voor binnenzonwering, specifiek voor rolgordijnen. Arts: “Een belangrijke stap. We waren de eerste die deze motor betaalbaar op de markt brachten en het succes bleef niet uit. Om een maximale service te bieden, kochten we een 3D-printer om voor werkelijk elk type oprolbuis een adapter en meenemer te kunnen leveren. Daarmee waren we de tijd ver vooruit en we draaiden daar serieuze volumes in. De motoren waren zelfs al elektronisch af te stellen.”
In 2017 ontstond het plan om accumotoren voor buitentoepassingen te introduceren. Budding: “Dankzij de technische achtergrond van Reinoud wisten we precies wat we wilden, maar we moesten onze leverancier nog overtuigen. Die ging er in samenwerking met BREL HOME mee aan de slag. Het plan om ook zonnepanelen toe te voegen ontstond hier vrijwel tegelijkertijd, ook daar werd aan gewerkt. In 2018 hadden we de eerste accumotor voor buitentoepassing in handen, inclusief het zonnepaneel. Dat zonnepaneel kwam uit een eigen fabriek, omdat we ons realiseerden dat deze toevoeging een volledig eigen ontwikkeling nodig had.”
De markt stond in het begin nog argwanend tegenover deze nieuwe technologie, maar dankzij ‘early adopters’ en het enorme vertrouwen dat BREL HOME uitsprak over deze gloednieuwe motoren kwam er een lawine op gang. “Je weet dat je goed zit als de vraag uit de markt zo groot wordt, dat ook andere motorleveranciers naarstig gaan zoeken naar accu-oplossingen. Dat heeft ons nooit dwars gezeten, je hebt concurrentie nodig en samen hebben we de sector daar gebracht waar hij nu staat: iedereen wil accumotoren”, schetst Budding. “Het is echt ‘lang leve de evolutie’, de ontwikkelingen volgden -en volgen- elkaar in een rap tempo op. Zo hebben we de bi-directionele motoren geïntroduceerd, is er in elk motortype een royale line-up aan treksterktes en genieten we van slimme oplossingen als het om connectiviteit gaat. Denk aan de wifi-motor en de bluetooth hub bijvoorbeeld, maar ook aan de app die steeds mooier wordt. De introductie van de BREL Solar app is ook een mooie en nuttige toevoeging aan dat rijtje. Alle producten worden nu door ons gebracht onder de naam BREL HOME.”
BREL HOME begon als tweemansbedrijf en heeft vandaag tien vaste medewerkers. Op de vraag wat we in de nabije toekomst kunnen verwachten, antwoordt Budding: “Eerst gaan we samen met de markt ons jubileum vieren met een leuk event in het najaar. Op dat event introduceren we een nieuwe lijn motoren en een nieuw concept.”
Terug naar overzicht